úterý 28. dubna 2015

DIY látkové panenky

Ahoj :)

dnešní článek je trošku netradiční, ale doufám že i zajímavý a možná inspirativní. Je to výroba látkových panenek doma. V článku bude popsán postup ušití panenky, ale ke konkrétnímu zdobení se nedostanu, to bude totiž na někom jiném. Měla bych vám ale napsat, jak jsem se k nim vlastně dostala.
Máme ve škole předmět Dobrovolnictví a abychom získali zápočet, měli jsme si vymyslet zábavný program pro klienty domova důchodců. Napadalo nás spousta věcí, ale nic takového, co by se nám opravdu líbilo. Pak mě napadlo, že bychom mohli udělat to, co se vlastně v nemocnicích normálně dělá, ale na dětském oddělení. Děti při přijetí do nemocnice dostanou bílé látkové panenky, které si můžou pomalovat dle libosti. My jsme to akorát trošku pozměnili a budeme panenky zdobit přišitím látek nebo knoflíků a bavlnek místo vlásků. Ještě bych ráda předem upozornila, že nejsem žádná švadlena, ale snažím se a práce s šicím strojem mě hrozně baví. Panenky rozhodně nejsou dokonalé, ale určitě mají své kouzlo. Takže jak na ně?

Co budete potřebovat?
- papírovou šablonku panenky
- nůžky
-  fix nebo průpisku, kterou si panenku překreslíte na látku
- látku, ze které budete panenku vyrábět (já použila staré prostěradlo)
- špendlíky
- šicí stroj a k němu potřebné nitě (určitě se dají zvládnou i ručně, ale na stroji je to táák pohodlné)
- výplň do panenek (já použila ze starého polštáře)
- věci na dozdobení panenek

Začala jsem tak, že jsem si našla tvar panenky, který by se mi líbil a nakreslila si ho na papír. Ten jsem potom vystřihla a přišpendlila na připravenou látku.




Samozřejmě jsem zjistila, že tvar panenky je moc malý a špatně by se mi látka převracela a plnila. Prostě byla chudinka panenka moc hubená. Proto jsem jí přidala z každé strany asi centimetr, možná trošku víc.


Vyhovující "baculku" jsem potom postupně obkreslovala a vystřihovala. Střih nemusí být nijak perfektní, stejně to potom všechno obšijete a otočíte, takže nerovnosti se snadno schovají.


Našich pět nehotových krásek jsem pak postupně obšila na šicím stroji. Nevlastním žádný supermoderní stroj, tenhle je po babičce a já ho mám moc ráda. Pokaždé, když na něm šiju si na ni vzpomenu. Jeho zvuk je připomínkou mého dětství a plno krásných vzpomínek. Naučit se na stroji chce trochu cviku a i já se stále ještě učím. Ale koho to nadchne, ten je schopný vykouzlit hodně krásných věcí.


Při obšívání je důležité nechat volný otvor, kterým budete panenky vyplňovat. Já jsem tento otvor nechala na hlavě. Potom jsem je vyplňovala klasickou hmotou do polštářů. Výběr je ale veliký. Můžou to být kuličky, nebo molitanové kousky. Cokoli co máte zrovna doma.



Po vyplnění, které někdy není jednoduché (vezměte si na pomoc vařechu, půjde líp se dostat do těsnějších ručiček a nožiček) se ohnou okraje otvoru na hlavičce a ten se uzavře klasicky obšitím. Později bude hlavička zakrytá vlasy, takže nic nebude vidět. A tady máme výsledek.


Já jsem si obličej panenek nakreslila, protože mi to tak přišlo lepší. Nemám dost malé knoflíčky, aby to vytvořilo obličej a taky to chce dobrou jemnou motoriku, takže nevím, jestli bychom to v domově důchodců zvládli. Ale samozřejmě je plno způsobů vytvoření obličeje panenky.


A to už je naše hotová kráska. No dobře, kráska to není, ale myslím, že udělá radost. Doufám, že se článek líbil. Určitě s sebou vezmu foťák a pokud budu mít povoleno fotit, tak sem pak fotky vložím, abyste viděli, jak byli klienti domova důchodců z panenek nadšení.

Lída xx

Žádné komentáře:

Okomentovat